MAN 501 Managerial Economics (İşletme Ekonomisi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, işletmelerde yöneticilerin karar verme süreçlerinde gerekli ekonomik ve analitik yaklaşımlara ilişkin temel bilgi altyapısını sağlamayı ve çeşitli sektörlerde yönetici olmayı hedefleyen yüksek lisans öğrencileri için uygun bir ekonomik bakış açısı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, dersin konuları, ekonominin içeriği ve mikro ekonominin işletmecilik uygulamaları, optimizasyon konuları ve bu konularla ilgili matematik araçlar; üretim fonksiyonu, kapasite, maliyet fonksiyonu ve bu konularla ilgili matematik araçlar; tüketim, fayda fonksiyonu, talep fonksiyonu ve bu konularla ilgili matematik araçlar; uzun dönemli ekonomik ilişkilerin kısa dönemli eşdeğerleri; rekabetçi piyasalar; değişik rekabetçi piyasalarda kar maksimizasyonu; piyasalarda denge durumu ve bu konu ile ilgili matematik analiz araçları gibi konuları içermektedir.
MAN 503 Management Principles and Systems (Yönetim ilke ve Sistemleri) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, Yönetim İlkeleri ve Sistemleri’nin temellerini MBA öğrencilerine tanıtmak için tasarlanmıştır. Konular arasında yönetimde temel kavramlar ve yönetim felsefesi; yönetimin tarihsel perspektifi ve yönetim yaklaşımları, yönetim fonksiyonları, motivasyon teori ve teknikleri, bilimsel yönetim, karar verme, sorumluluklar ve denetim; kontrol mekanizması; şirket kültürü, yönetim sistemleri, analizler, tasarım ve uygulama, karşılaştırmalı yönetim düşünceleri; Türkiye’deki durum vardır.
MAN 505 Accounting for Business Decisions (İşletme Kararları için Muhasebe) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Dersin temel amacı; öğrencilerin finansal raporların içeriklerini anlamalarını ve finansal raporların analizini yapabilmelerini sağlamak ve öğrencilere finansal raporlamanın ön koşulu olan muhasebe kayıt sistemini tanıtmaktır. Derste öncelikle muhasebenin tanımı ve muhasebenin temel taşları üzerinde durulur. Daha sonra Türkiye’deki finansal raporlama çerçevesi incelenir. Ders temel muhasebe kayıtlarının (satış, satın alma, tahsilat, ödeme, giderler) yapılması, dönem sonu işlemleri, mizan ve mali tabloların hazırlanması ile devam eder. Derste temel mali tablo unsurları olan varlıklar, borçlar, öz sermaye, gelir ve giderlerin hem Vergi Usul Kanununa göre hem de muhasebe standartlarına göre değerlenmeleri ve kayıtları üzerinde de durulur. Dersin diğer bir önemli konusu da mali tablo analizidir.
MAN 511 Marketing Management (Pazarlama Yönetimi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, hem pazarlama teorisini, hem de pratiğini incelemektedir. Ders kapsamında öğrenciye, stratejik pazarlama konularına dair temel kavramlar, teknikler ve çerçeveler tanıtılır. Dersimize pazarlamanın 5 C’sinin (Tüketiciler, Şirket, Rakipler, İşbirliği Yapanlar ve İçerik) hedef pazar ve konumlandırma stratejilerinin seçimini ortaklaşa belirlediği “pazarlama stratejileri” ile başlıyoruz. Ardından, bir işletmenin pazarlama stratejilerini uygulamak için 4 P bileşenlerini seçtiği (Ürün, Yer, Promosyon ve Fiyat) “pazarlama taktikleri” ile devam ediyoruz.
MAN 513 Financial Management (Finans Yönetim) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Paranın etkili bir şekilde yönetimi gerek günlük yaşamda gerekse iş hayatında büyük önem arz eder. Çeşitli alanlarda faaliyet gösteren uzman, yönetici, girişimci vb. karar vericilerin para yönetimi konusunda temel bilgi ve becerilere sahip olması, alınacak kararların ve yürütülecek faaliyetlerin daha etkin, verimli ve işletmeye değer katar nitelikte olmasına imkan sağlar. Bu bağlamda, bu dersin amacı, öğrencilere finansın işletmedeki önemini aktararak, işletmelerini finansal açıdan analiz edebilmeleri ve işletme finansmanı kararlarında gerekli olan temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Temel finans kavramları, finans türleri, işletmelerin faaliyet gösterdiği finansal çevre, piyasa katılımcıları ve finansal sistemdeki rolleri, finansal analiz teknikleri, basit, bileşik, nominal, reel faiz, yıllık gelirler, hisse senedi ve tahvil değerlemesi gibi temel finansal konulara değinilecektir.
MAN 515 Operations Management (İşlemler Yönetimi) (3 0 3)(AKTS: 7,5)
Bu dersin ana odak noktası, işletme sistemlerinde operasyonların stratejik ve planlama unsurlarını kapsamasıdır. Konular arasında verimlilik, kalite yönetimi, istatistiksel kalite kontrol, tahmin yöntemleri, ürün tasarımı, iş sistemi tasarımı, süreç yapıları, kapasite planlama ve tesis konumu, süreç tasarımı ve tesis yerleşimi, envanter yönetimi, malzeme ihtiyaç planlaması, bekleme hatları ve proje yönetimi yer almaktadır.
MAN 519 Quantitative Analyses for Business Decisions (İşletme Kararları İçin Sayısal Analizler) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
İşle ilgili karar verme, önemli ölçüde karmaşıklık ve belirsizlik içerir. Bu ders, karar verme sürecindeki temel unsurları net bir şekilde anlamanıza yardımcı olmak için nicel iş analizindeki temel kavramları tanıtır. Bu derste, ticari organizasyonlarda yaygın olarak kullanılan yöntemleri tartışıyoruz. Bu yöntemler, öğrencilere farklı ölçeklerdeki problemlere yaklaşma, analiz etme ve çözme araçları ve becerileri sağlar.
MAN 520 Human Resources Management (İnsan Kaynakları Yönetimi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders öğrencilere İnsan Kaynağı Yönetimi ile ilgili geniş bir bakış açısı vermek üzere planlanmıştır. Stratejik insan kaynağı, işe alma ve seçme süreci, kariyer geliştirme, liderlik, ücretlendirme gibi konular ve bunların işletmelerdeki uygulama şekilleri ayrıntılı bir şekilde anlatılacak ve bu konularla ilgili örnek olaylara yer verilecektir. 21. asırda başarılı işletmeler bu başarılarını şirketin üst düzeyinde yer alan liderlere borçludurlar. Bu nedenle İnsan kaynağı uygulamaları ile stratejileri üzerinde daha fazla durularak işletmelerin rekabetçi üstünlüğe erişmeleri konusunda insan kaynağının önemli rolü vurgulanacaktır. Bunlara ilave olarak, iş dünyasının globalleşmesi sürecinde iyi insan kaynağının oynadığı rol ile ilgili farklı küresel şirketlerden örnek olaylar sunulacak ve tartışılacaktır.
MAN 522 Financial Markets and Institutions (Finansal Piyasalar ve Kurumlar) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Finansal piyasalar ve kuruluşlar bir ekonomide fon akışının etkin ve verimli bir şekilde sağlanabilmesi, finansal sistemin istikrarlı bir şekilde yürütülmesi ve yeni yatırım fırsatları için önem arz etmektedir. Bu ders, finansal piyasalar ve kurumlar hakkında yüksek lisans düzeyinde bilgi sunmak üzere tasarlanmıştır. Ders temel olarak finansal piyasaların ve kurumların türlerini ve işlevlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders esas itibariyle; finansal piyasalar, finansal araçlar, finansal piyasalarda düzenleyici ve denetleyici kurumlar, para piyasası, sermaye piyasası, türev piyasalar, merkez bankacılığı, bankalar, banka dışındaki kredi kuruluşları, sermaye piyasa kurumları, sigorta ve emeklilik şirketleri gibi konuları kapsamaktadır.
MAN 524 Strategic Planning and Management (Stratejik Planlama ve Yönetim) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Stratejik kararlar, bir işletmenin uzun süreli rekabetçi konumunu ve gelecekteki yönünü belirler. Stratejik karar verme her büyüklük ve türdeki işletmelerde meydana geldiğinden, öğrencilerin bu süreci öğrenmesi önemlidir. Bu ders, öğrencilerin bir işletmeyi yönetebilmek için gerekli olan yetenekler ile donanımlarının sağlanması doğrultusunda, belirli bir işlevsel seviyeden ziyade kurumsal seviyede stratejik yönetim kavramları ile süreçlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu dersin tamamlanması ile öğrenciler farklı işletmelerde stratejik yönetim faaliyetleri için değerli katkılar sunabilmelerine imkân veren temel kavramları, süreçleri, düşünceleri ve araçları anlayacaklardır.
MAN 526 Contemporary Management Techniques (Çağdaş Yönetim Teknikleri) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu dersin temel amaçlarından biri öğrencilere yeni yönetim trendlerinin temellerinin verilmesidir. Bu çerçevede öğrencilerden; organizasyonlardaki uygulamaları da dahil olmak üzere yeni iş modelleri hakkında temel bilgiye sahip olmaları beklenmektedir. Diğer bir temel amaç ise firmaların rekabetçiliğinin artırılması yönündeki yeni uygulamaları anlayarak kendi temel öğrenci yetkinliklerinin geliştirilmesidir. Bu anlamda, işletme düşüncesinin tarihsel gelişimini takiben teknolojinin ve bilginin rolü derinlemesine analiz edilmiştir. İnovasyonun temelleri ve sahada uygulanması genel olarak ele alınmıştır. Aynı şekilde, yeni ürün geliştirme ve Ar-Ge’nin rolü de ders boyunca analiz edilmektedir. Bunu takiben Endüstri 4.0, yaratıcı endüstriler, küresel e-iş ve işbirliği yönetimi ile 6 sigma gibi konular da derste tartışılacaklar arasındadır.
MAN 527 Reseach Methods for Business (İşletmecilikte Araştırma Yöntemleri) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu dersin temel amacı, bir bilimsel araştırma sürecinin yönetiminde gerekli bilgi, beceri ve kazanımları sunmaktır. Bu bağlamda, önemli ampirik ve teorik kavramlara ilişkin bilgilerin sunulması, makale inceleme ve ayrıca bilimsel araştırma sürecinde kullanılabilecek temel analiz yöntemlerine ilişkin uygulamalar dersin genel kapsamını oluşturmaktadır. Bu derste; işletme araştırmalarının özü ve kapsamı, bilimsel araştırma metodolojisi, araştırma ve örnekleme teknikleri, araştırma süreci, araştırma tasarım ve uygulaması, veri derleme, buluşçu ve ikincil araştırma, betimleyici araştırma, sebep-sonuç araştırması, örnekleme, veri analizi, hipotez testi, korelasyon ve regresyon analizi, analizlerin sonuçlanması ve araştırma raporunun yazılması gibi konulara yer verilmesi planlanmaktadır.
MAN 530 Project Development and Management (Proje Geliştirme ve Yönetimi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, proje geliştirme ve yönetme sürecinde temel bilgi ve becerileri kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Derste, proje yönetimi kavramı, teknikleri, araçları ve süreçleri; proje seçimi, proje planlama, organizasyon ve kontrolü, bütçeleme ve maliyet analizi; zaman planlaması, kaynak dağıtımı, proje izleme ve bilgi sistemleri, proje denetleme gibi konulara yer verilecektir. Dersin başarıyla tamamlayan öğrenciler, uygulanabilir bir proje fikrini hayata geçirebilecek nitelikte donanıma sahip olacak ve bir projeyi planlama, yönetme, analiz etme, raporlama ve değerlendirme aşamalarında ileri düzeyde bilgi ve beceri kazanacaklardır.
MAN 532 Business Forecasting (İşletmecilikte Tahmin Yöntemleri) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, yüksek lisans öğrencilerine işletme yönetimi veri analizinde kullanılan tahmin yöntemlerinden regresyon modelleri, zaman serileri, tek değişkenli ve çok değişkenli tahmin modelleri, simülasyon teknikleri, oynaklığın modellenmesi vb. tekniklerini ileri seviyede aktarmayı amaçlamaktadır.
MAN 534 Marketing Research and Applications (Pazarlama Araştırması ve Uygulamaları) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Pazarlama araştırması, daha iyi pazarlama kararları almak ve pazarları ve müşterileri anlamak için kritik olan uygulamalı bir işletme disiplinidir. Bu dersin temel amacı, pazarlama araştırmasının ne zaman ve nasıl yürütüleceği ve pazarlama kararlarını desteklemek için pazarlama bilgilerini iletmenin en etkili yolu hakkında bilgi edinilmesini sağlamaktır.Bu ders, pazarlama araştırmasının hem nitel hem de nicel yönlerine ve bunların yönetici, pazar bölümlendirme, pazar potansiyelini tahmin etme, reklam ve fiyatlandırma politikaları geliştirme ve yeni ürünleri tasarlama ve konumlandırma gibi önemli pazarlama sorunlarının ele alınmasında nasıl yardımcı olduklarına odaklanacaktır.
MAN 536 Management Science (Yöneylem Araştırması) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Öğrenciye, işletmede kullanılmak üzere yöneylem araştırması teknikleri hakkında çalışma bilgisi sağlamak. Gerçek dünya problem odaklı bir yaklaşım kullanılarak ve iş problemlerinin çok disiplinli doğasını vurgulayan örnekler kullanılması sağlanacaktır. E-tablolar ve Optimizasyon yazılımları, öğrencilerin işle ilgili kararlar alma becerisini güçlendirmek için kullanılacaktır. Kapsanan teknikler arasında doğrusal, tamsayı ve doğrusal olmayan programlama, ağ optimizasyonu, dinamik programlama ve bunlarla ilgili uygulamalar yer alacaktır.
MAN 537 Supply Chain Management (Tedarik Zinciri Yönetimi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Tedarik Zinciri Yönetimi, hammadde kaynağından son müşterilere kadar bir ürüne değer katan tüm firmalar arasında malzeme ve bilgi akışını içermektedir. Tedarik zinciri yönetiminin unsurları pazarlama, lojistik ve operasyon yönetimi alanında incelenmiş ve uygulanmıştır. Bu ders, tedarik zinciri sistemlerinin planlanması ve koordinasyonu için temel kavramlar, teknikler ve algoritmalar üzerinde odaklanmaktadır. Dersin konuları; tedarik zinciri ağ tasarımı, tesis planlama, envanter kontrolü, ulaşım, küreselleşme ve dış kaynak kullanımı, bilgi teknolojisi ve tedarik zinciri yönetiminde küresel konulardır.
MAN 538 Corporate Governance (Kurumsal Yönetim) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Dış paydaşlar ile ilişkileri ele alan kurumsal yönetişim kavramı şirket kültürünün bir parçası olarak günümüzde önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, yönetim kurulundan başlayarak belirli standartlara bağlanan yönetim uygulamalarının izlenmesi şirketin rekabet gücüne olumlu yönde katkı yapmaktadır. Bunun yanında, şirket kaynaklarının etkin kullanımı yönünde yönetişim prensiplerinin doğru bir şekilde uygulanması da önem taşımaktadır. Bu çerçevede dersin temel konusunu yönetişimin tasarımı ve uygulanması ile ilgili esasların anlaşılması oluşturmaktadır. Yönetim kurulu ve görevleri, şeffaflık, yatırımcılar, hisse senedi piyasaları, sahiplik ve hissedarlık gibi konular ile ilgili yasal çerçeve dersin konularını oluşturmaktadır.
MAN 539 Competitiveness and Clustering (Rekabetçilik ve Kümelenme) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Rekabetçilik sadece şirketlerin ve endüstrilerin değil, bölge ve ülkelerin de ana hedefi haline gelmiştir. Ticaretin ve sermayenin hareketinin küreselleşmesi ve liberalleşmesinin bir sonucu olarak, rekabet edebilirlik artık başarının çok önemli bir ön koşulu olarak görülmektedir. Rekabet gücünün ekonomik büyüme, sürdürülebilir kalkınma ve insanların yaşam standartlarında artış getirmesi beklenmektedir. Buna göre, bu ders öğrencilerin rekabetçi olmak için bir araç olarak rekabet edebilirlik ve kümelenme anlayışı geliştirmelerini sağlayacaktır. Rekabet edebilirlik, kurumsal düzeyden ulusal düzeye uzanan geniş bir yelpazeyi kapsamakla birlikte; bu ders, endüstriyel perspektiften rekabet edebilirliğe odaklanmaktadır. Ders, rekabetçiliğin işlevlerini ve teorik temellerini ve buna ek olarak kümelenmenin ana yönlerini kapsar.
MAN 540 Corporate Branding Strategy (Kurumsal Markalaşma Stratejisi) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Bu ders, bir şirketin en değerli varlıkları olan markalarının nasıl inşa edildiği, korunduğu ve bundan nasıl yararlanıldığı üzerinde odaklanmaktadır. Öğrenciler, sistematik bir model ve süreç ile stratejik marka yönetiminde taktik ve stratejiler tanımlamayı, geliştirmeyi ve uygulamayı öğreneceklerdir. Bu ders, pazarlama programları, marka performansının ölçülmesi ve zaman içinde markaları ayakta tutmaya yönelik stratejiler yoluyla marka değeri kavramına ve marka konumlandırma yöntemiyle büyüme anlayışına ağırlık verecektir. Bu ders, kurumsal pazarlama ve marka yönetimi fonksiyonunda bir perspektif sağlamak için pazarlama teorisi ve uygulamayı harmanlayacaktır.
MAN 541 Quantitative Skills (Sayısal Beceriler) (3 0 3) (AKTS: 7,5)
Sayısal Beceriler dersi, iş problemlerini çözmek için istatistiksel ve matematiksel yöntemlerin kullanılmasına giriş niteliğindedir. Problem tanımlarını nicel modellere dönüştürme sanatını ve becerisini ve bu modellerin analizini ve yorumlanmasını vurgulamaktadır. Ders, açıklayıcı istatistikler, rastgele değişkenler, olasılık dağılımları, örnekleme dağılımları, güven aralıkları, hipotez testi, regresyon ve doğrusal programlama gibi istatistiksel modelleri içermektedir. Ayrıca bu ders istatistiksel ve matematiksel yazılım programlarının kullanımını da kapsamaktadır.
MAN 590 Seminar(Seminer) Kredisiz (AKTS: 7,5)
Tesziz programı takip eden öğrenciler dersi proje olarak, tezli programı takip eden öğrenciler ise seminer olarak alırlar. Bir örnek olay veya seminer yapısı içinde ele alınabilecek ve bir öğretim üyesinin sorumluluk ve denetimi altında yürütülebilecek şekilde, ulusal ve uluslararası stratejik ve çağdaş sorunlar arasından seçilen bir konunun incelenmesi.
MAN 592 Project (Proje) Kredisiz (AKTS: 7,5)
Tezsiz programı takip eden öğrenciler dersi proje olarak, tezli programı takip eden öğrenciler ise seminer olarak alırlar. Bir örnek olay veya seminer yapısı içinde ele alınabilecek ve bir öğretim üyesinin sorumluluk ve denetimi altında yürütülebilecek şekilde, ulusal ve uluslararası stratejik ve çağdaş sorunlar arasından seçilen bir konunun incelenmesini kapsar.
MAN 599 Thesis (Tez) Kredisiz (AKTS: 15)
Tez araştırmasına dayalı olarak yönetilen bağımsız çalışma, yazılı bir raporla sonuçlanan analiz ve bulgular. Tez, Anabilim Başkanının atayacağı bir danışman tarafından yönetilecektir.
INTT kodlu dersler Uluslararası Ticaret ve Finansman Anabilim Dalı Başkanlığınca açılmaktadır.